Boekrecensie: On(wijs) trouw

Titel: On(wijs) trouw – Hoe overspel binnensluipt, maar echte liefde overwint
Schrijfster: Rianne de Putter

Door: Carolien Antes

Autobiografisch

In dit boek vertelt Rianne Putter het verhaal van haar eigen huwelijk met Jan. Een christelijk gezin met 4 kinderen. Het lijkt van buitenaf zo gewoon. Totdat uitkomt dat Rianne een relatie heeft met de man van haar beste vriendin. Het boek neemt je mee in de gedachten en gevoelens van Rianne, waardoor je het hele proces van haar vreemdgaan vanuit haar perspectief meemaakt en meevoelt.

Een eerlijk beeld

Het bijzondere aan dit boek is dat je echt meegenomen wordt in het hele proces van vreemdgaan. In tegenstelling tot de geromantiseerde boeken over overspel, lees je beide kanten van het verhaal. Het gaat over verliefdheid en spanning, maar ook over verwarring, schaamte en schuld. Je wordt geconfronteerd met de grote impact van overspel op het stel zelf, de kinderen en de omgeving.

Harde werkelijkheid

Een van de dingen die mij bijblijft is hoe de ‘romantische’ geïdealiseerde werkelijkheid uit elkaar spat, zodra het overspel uitkomt. Rianne en haar minnaar verwachten dat ze samen een leuk leven gingen opbouwen, zodra de scheiding van beide rond was. In werkelijkheid viel hun hele wereld uiteen: ze moesten het huis verlaten, de kinderen verlaten zonder dat zij het begrepen, bij iemand intrekken. En dan ook nog de afwijzing en boze blikken van moeders op school en de mensen in de kerk ondergaan. Zoveel schaamte en onbegrip.

Hoopvol

De manier waarop de man van Rianne omgaat met het overspel maakt dit verhaal bijzonder. Hij blijft Rianne liefhebben ondanks alles. Hij vergeeft haar volledig. Hierdoor is uiteindelijk ook een hoopvol verhaal. Een getuigenis van Gods herstellende Liefde.

Boek bestellen? Ga naar de webshop.

Wil je meer lezen over overspel, lees dan de volgende artikelen:

Interview met Lisette van der Heg over haar boek Flirt